کامران شیوندی؛ فضل الله حسنوند؛ مریم عبدالهی مقدم؛ محمود کوشکی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان درگیر در فضای مجازی و دانشآموزان معمولی در دانشآموزان دورهی متوسطه اول و دوم در شهرستان پلدختر انجام شده است. این پژوهش مبتنی بر روش علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان مدارس دوره متوسطهی شهرستان پلدختر در سال 97-96 برابر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان درگیر در فضای مجازی و دانشآموزان معمولی در دانشآموزان دورهی متوسطه اول و دوم در شهرستان پلدختر انجام شده است. این پژوهش مبتنی بر روش علی- مقایسهای بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان مدارس دوره متوسطهی شهرستان پلدختر در سال 97-96 برابر با 3990 نفر بود. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه عشق به یادگیری مکفارلن (2003)، شادکامی آکسفورد (1989)، عزّتنفس روزنبرگ، جهتگیری زندگی شییر و کارور (1994)، انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و مهارتهای خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) مورد استفاده قرار گرفت. دادههای بدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که دانشآموزان درگیر در فضای مجازی به طور معناداری، عشق به یادگیری، شادکامی و انگیزش پیشرفت تحصیلی کمتر، عملکرد تحصیلی ضعیفتر، عزّتنفس پایینتر و جهتگیری زندگی بدبینانهتر نشان دادند و تنها در استفاده از مهارتهای خودتنظیمی با دانشآموزان معمولی تفاوت معنادار نداشتند. یافتههای بدستآمده از این پژوهش حاکی از این است که غرق شدن دانشآموزان در فضای مجازی از جنبههای گوناگون میتواند زمینهی آسیب رساندن به نوجوانان، به عنوان فراگیران دانش، را موجب گردد؛ که این آسیب در وهلهی نخست میتواند جنبه عاطفی داشته و عشق به یادگیری، شادمانی، عزتنفس و خوشبینی در نوجوانان را به عنوان سازههای اساسی رشد مورد هجوم قرار دهد و در وهلهیی بعد، افت تحصیلی و عملکرد تحصیلی نامناسب را به دنبال داشته باشد.